Vores løsningspaceConsultingspaceArtiklerspaceOm Doccuraspace
Business Intelligence eller ledelsesinformation? ... Derfor ...



Mange kommuner og andre offentlige institutioner er blevet meget optaget af et af tidens løsen; Business Intelligence. Det er noget som alle gerne vil have men så også kræver en dybdegående omstilling af den enkelte organisation; og hvorfor så det? Jo fordi der tilsyneladende er et klart misforhold mellem den ledelsesinformation som ledelsen ønsker og efterspørger, og den information som organisationen faktisk er gearet til at levere.

Hos Doccura ved vi at vores systemer, der understøtter arbejdsprocesser digitalt i organisationen, også kan opsamle vigtig information, som ledelsen har brug for i udøvelsen af deres vigtigste job, nemlig at udøve ledelse! Ledelsesinformation er utrolig vigtig for en ledelse, der ikke alene ønsker at træffe beslutninger, men også de rigtige beslutninger.

Idéen med ledelsesinformation er at følge op på både ressourceforbrug og målopfyldelse og dermed på både produktivitet og effektivitet. Ledelsesinformationen koncentrerer sig således ikke kun om traditionel økonomibaseret information (regnskab), men udarbejdes efter kravet om information der kan give fingerpeg om forhold, som ledelsen skal interessere sig nærmere for. Dermed støttes ledelsens handlekraft, og ledelsesinformationen bidrager til et godt beslutningsgrundlag. Ledelsesinformation anvendes også til styrkelse af det interne beredskab: løbende målinger, advarselslamper i tilfælde af store afvigelser mv., ligesom der fokuseres på de handlinger og processer, som har skabt resultaterne.

Ved at bruge DPM som digital understøttelse af arbejdsprocesser i enhver organisation, opnås rapportering om sagsstatus, arbejdsbelastning for den enkelte medarbejder, effektiv og kvalitativ kommunikation med sagens parter etc. Informationssystemets største værdi er dækkende målinger, der fokuserer på primærinteressenternes krav og forventninger. Ledelsesinformation kan dermed tjene flere formål:

  • Overblik og gennemsigtighed
  • Overvågning
  • Beslutningsstøtte
  • Helhedsorienteret information, som kan danne nye vinkler og et styrket grundlag at træffe beslutninger på.

Den rutinemæssige ledelsesrapportering bør være fokuseret på få, centrale informationer, der belyser status på de forhold, som er kritiske for at opnå institutionens mål. Det kan være særlige poster i de interne regnskaber, økonomiske nøgletal, og ikke-finansielle tal. Der kan være behov for at belyse styringsspørgsmål som f.eks. service- og kvalitetsniveau, kundetilfredshed, produktivitet, produktionsflow, bruger- og medarbejdertilfredshed mm.

DPM I Doccura Proces Management løser vi de ledelsesmæssige udfordringer, der som en naturlig del af ledelsens værktøjskasse genereres på baggrund af systemet selv.

PricewaterhouseCoopers PwC

”Der er en meget enkel forklaring på, at jeg anbefaler DPM til mine klienter: Det virker! Uanset om behovet er processtyring, kvalitetssikring eller performance management, får man en skræddersyet løsning, der er velafprøvet og nem at tage i anvendelse. Og så er DPM oven i købet særdeles konkurrencedygtig på prisen. Derfor!”

process_thumb

Henrik Petersen
Director, Business Transformation,
PricewaterhouseCoopers



 


KONTAKT OSspace|space© DOCCURA space|space